tiistai 25. helmikuuta 2014

Tyttöjen Raskaudet!

Elikkäs joku pyysi mua tekemään postauksen tyttöjen raskauksista joten teen nyt sellasen!
Esikoinen eli miian raskaus kesti 42+2 eli meni yli aikaiseksi. Joten jouduin menemään naistenklinikalle aamulla kello 9.00 mua pelotti ja jännitti ihan hirveästi koska se oli  vasta mun ensinmäinen, olin ihan kauhuissani että sattuuko se synnytys ja meneekö kaikki varmasti hyvin.. :) Mukana sinä päivänä mulla oli sairaalassa lapsen isä kun aamulla mentiin sain sairaala vaatteet ja huoneen missä minä olin se oli aika pelottavaa. Sinä samana päivänä synnytys käynnistettiin laitettiin sellainen pilleri.. Se laitettiin muistaakseni joskus 12.00 aikaan ja sitten se rupesin jonkun ajan päästä vaikuttamaan, alkoi tulla supistuksia mitkä olivat todella kipeitä ja kipentyivät vaan enemmän ja enemmän... Onneksi ei tarvinnut laittaa toista samanlaista pilleriä se yksi riitti. Aika kului ja kului ja mua sattu kauheesti yritin kattoa telkkaria ja pysyä rauhallisena.. Sain kuuma pusseja hellittämään kipuun, mutta se ei auttanut yhtään.. Sitten lääkäri ja kätilö kävivät aina tarkastamassa tilanteen ja vauvan sydän ääniä ja supistuksia miten usein niitä tuli, jonkun ajan päästä katottiin paljonko oli auvennut ja sitten käskin miestäni soittamaan siskolleni, että tulee sairaalaan että synnytys käynnistyy kohta, koska mua rupes pelottaa ja halusin tukea siskoni osasi rauhoittaa minua ja saamaan minut rauhalliseksi.. Siskoni tuli sitten sinne ja rupesi puhumaan minulle ja mentiin kävelemään jos se oisi auttanut mutta en pystynyt kauvaksi kävelemään kun sattu kamalasti, menin takasin sängylle makaamaan ja join välillä ja sitten taas yritin kuluttaa aikaa ja taas aina supistusten kohalla alko sattumaan kivut vaan kovenivat koko ajan se oli ihan kamalaa.. :( 8-9 tuntia kesti suunnilleen koko synnytys ja ainut lääke mitä käytin koko synnytyksen aikana oli ilokaasa. Sitten kello 19.30 sain synnytettyä jotain aivan uskomattoman ihanaa pienen ihmeen ja pontevan tytön miian <3 Olin niin helpottunut kun se oli ohi ja aivan väsynyt ja loppu se oli aika rankka kokemus, mutta valtava ilo nousi kasvoille kun sain tämän pikku käärön syliini.. <3 Sen jälkeen minulle tarjottiin leipää, jugurttia ja kahvia mutta ei oikein mennyt mikään alaas.. Sen jälkeen kun miia oltiin punnittu, mitattu ja pesty niin siiryttiin perhehuoneeseen ja pääsin lepäämään.. Miialla painoa oli synnyttyään 3375g ja 49cm pitkä <3













Nean synnytys kertomus : Elikkäs se on sitten taas ihan erinlainen.. Eli 18.8 ihan normaali päivä miia oli tarhassa ja mä olin kotona.. :) Olo tuntui ihan normaalilta mutta sitten yhtä äkki kun lähdin hakemaan miia tarhasta olin juuri menossa portaita alaas kun housuni kastuivat ihan yhtä äkkiä ihan kuin olisin pissanut huosuun mutta en ollut vaan lapsivesi meni.. Säihkähdin en tiennyt mistä oli kyse menin nopeasti käymään terkkarissa mikä oli  ihan siinä vieressä kerroin asian ja sain vaan ohje lapun missä puhuttiin limatulpasta.. No menin sitten hakemaan miian nopeasti tarhasta ja menin kotiin, soitin äidilleni äkkiä ihan paniikissa ja itkin koska en tajunnut asiaa ja olin yksin ja peloissaan, en tiennyt mitä tehdä.. Sitten siskoni soitti minulle ja rauhoitteli minua.. Lähdin naistenklinikalle seitsemän aikaan illalla ja kerroin mitä oli tapahtunut.. Pääsin sisälle ja vauvan sydän ääniä kuunneltiin ja minun lämpö mitattiin ja jouduin jäämään sisälle sairaalaan olin vieläkin peloissaan.. Eli synnytys käynnistyi 33+6 lapsivedenmenolla. Kun lapsivedenmenosta oli kulunut 64tuntia synnytys käynnistettiin ja 34+1 syntyi pieni tyttö. Eli säännöliset supistukset 13.30 ponnistusvaihe 14.40 ja  14.44 syntyi pienen pieni tyttö nea <3 joka painoi vain 2230g ja oli 44cm se kun kuulin että tyttö hengittää itse ja sain tytön vähäksi aikaa syliin ennen kuin nea vietiin vauvaosastolle oli helpottava tunne ja sai kyyneleet silmiin.. Nea oli kamalan pieni ja se pelotti minua aluksi miten pitää sitä sylissä tai syöttää mutta onneksi sairaalassa näytettiin ja sanottiin että ei tarvi varoa enempää kuin normaali vauvan kanssa.. Tässäkin synnytyksessä käytin vaan ilokaasua apuna kivussa.. :) Siinä muistaakseni kaikki tärkeimmät asiat.. Sairaalassa vietettiin yli viikko koska nea oli keskonen niin piti odottaa että paino nuosee ja nea joutu valohoitoon ja kun nea oli tasan 35+1 päästiin sairaalasta kotiin se oli pelottavaa mutta opin sitten aina lisää ja lisää ja ei enään pelottanut niin paljoon vaikka nea olikin keskonen.. <3


                                                                                                                                                               

11 kommenttia:

  1. Ihania kertomuksia!:) haluaisin tietää miksi et ole ottanut epiduraalia ja miten ihmeessä olet kestänyt kivut ilman sitä?:D lisäksi kysyisin ajoitko ottaa epin tulevassa synnytyksessä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) no siis kivut ovat olleet kovia mutta niin on ollut tahtonikin.. Pelkään piikkejä ja siinä laitetaan selkään piikki.. :( Joten en halua sellasta pelkkä ilokaasu riittää.. :) ja en aijo tässäkään ottaa epiduraalia..

      Poista
  2. Ihania pieniä tyttöjä:) molemmat saaneet sinun nenän!;) pienempi myös saanut muita kasvon piirteitä paljon sinulta! Saa nähdä onko poika yhtä paljon äitinsä näköinen kuin tytöt :)

    VastaaPoista
  3. Millo teet asuntopostauksen? :) ja postaisit jotai muutaki!!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori ei oo jaksaillu nyt kirjottaa! :) mut parin pääovän sisällä tulee asunto postaus.. :)

      Poista
  4. Jee kivaa että kirjotat taas! Joko tytöt on alkanu ymmärtää että kohta kotiin saapuu pikkuveli? :) haluisin myös kysyä missä synnytät? Ketä otat mukaan synnytykseen ja jos aijot käydä tutustuu sairaalaan niin millon on tutustuninen ja kertoisit milllasta siel oli tekisit niinku sellasen ennen synnytystä postauksen synnytyksestä :D mikä pelottaa? Mitä odotat? Mitö ajattelisit jos synnytys joutuisikin tehdä sektiolla ja tollasia juttuja mitä tunteita synnyttämisen lähestyminen herättää :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuh täytyy tehdä!.. Eilen oltiin itseasiassa tutustumassa kättärille.. ja kätilöopiston sairaalassa synnytän :) juuh pikku hiljaa pienempikin tytöistä alkaa ymmärtää että kohta tulee pieni vauva :) ja mieheni otan mukaan.. :)

      Poista
  5. Monesko rv on nyt menossa? Onko kaikki kunnossa mitään ennenaikaisuuden merkkejä ei ole havaittavissa kuten viimeksi?:)

    VastaaPoista
  6. 35+3 tällä hetkellä menossa :) on kaikki kunnossa ja ei ole ainakaan tällä hetkellä! :)

    VastaaPoista
  7. Ryhdistäydy nainen ja tee toivepostauksiaaaaa! mm. ennen synnytystä postaus, asuntopostaus, myös kysymyspostaus vois olla jees :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥